«La nueva reforma del Tribunal Europeo de Derechos Humanos»

901

El Tribunal Europeo de Derechos Humanos, radicado en Estrasburgo, hace años que padece una sobrecarga de trabajo debido al alto número de demandas que recibe. En diciembre de 2011, el Tribunal tenía 151.624 asuntos pendientes de tramitación. El tiempo medio de resolución desde la presentación de la demanda hasta la sentencia final se estima entre unos 6 meses y 8 años.

Este colapso no es una situación nueva, hace décadas que el gran número de casos que se presentan ante el Tribunal supera la capacidad de los 47 jueces y el cuerpo funcionarial, de unas 600 personas, la mitad de ellas, juristas. De hecho, desde los años 90 no han sido pocos los intentos para aligerar la carga del órgano encargado de velar por el cumplimiento del Convenio Europeo de Derechos Humanos en los 47 estados miembros del Consejo de Europa. Todos ellos infructuosos.

El Institut de Drets Humans de Catalunya ha elaborado un informe en el que analiza estos intentos de reforma, centrándose en el último que tuvo lugar durante la Conferencia de ministros del Consejo de Europa, celebrada en Brighton, del 18 al 20 de abril de 2012. Reino Unido, que ostentaba en ese momento la presidencia del Comité, convocó la conferencia con la intención de limitar el acceso de los ciudadanos al Tribunal a través de la imposición de tasas a los demandantes y sanciones económicas para las demandas sin fundamento. Un gran número de ong europeas reaccionaron contra este intento de reforma y desde Catalunya, la Confederació Catalana d’ONG per la Pau, els Drets Humans i el Desenvolupament envió una carta a la representación española solicitando su oposición a las medidas planteadas por Reino Unido, ya que supondrían disminuir la protección de las víctimas de violaciones de derechos humanos, al restringir el acceso al Tribunal.

Finalmente, la medidas aprobadas en la Declaración de Brighton no han recortado significativamente este acceso pero tampoco han ayudad a aligerar la sobrecarga de trabajo del Tribunal. Los 47 estados miembros del Consejo de Europa acordaron una declaración que, pese a contener algunas medidas positivas como que los jueces nacionales puedan solicitar asesoramiento a los jueces europeos, no da solución a las dificultades del Tribunal para hacer frente al alto número de demandas que se le plantean. Entre las decisiones adoptadas destaca el hecho de que las reparaciones económicas a las víctimas de violaciones de derechos humanos dictadas por las sentencias del Tribunal, pasarán de ser controladas y exigidas por el Comité de Ministros, al control de los propios estados miembro, victimarios de esa misma violación.

Tal como concluye el informe “El Tribunal es un mecanismo fundamental para asegurar la protección de los derechos humanos y así lo está haciendo hasta ahora. Añadir nuevos criterios de admisibilidad de las demandas significa restringir el derecho de los individuos a resarcir sus derechos consagrados en el Convenio Europeo de Derechos Humanos. Estimamos que las reformas habrían de haberse dirigido a garantizar una mejor cumplimiento del Convenio en el ámbito nacional, y a reforzar la vigilancia del cumplimiento de las sentencias del Tribunal por parte del Comité de Ministros del Consejo de Europa”.

———

El Tribunal Europeu de Drets Humans, amb seu a Estrasburg, fa anys que pateix una sobrecàrrega de treball a causa de l’alt nombre de demandes que rep. Al desembre de 2011, el Tribunal tenia 151.624 assumptes pendents de tramitació. El temps mitjà de resolució des de la presentació de la demanda fins a la sentència final s’estima entre uns 6 mesos i 8 anys.

Aquest col·lapse no és una situació nova, fa dècades que el gran nombre de casos que es presenten davant el Tribunal supera la capacitat dels 47 jutges i el cos de funcionaris, d’unes 600 persones, la meitat d’elles, juristes. De fet, des dels anys 90 no han estat pocs els intents per alleugerir la càrrega de l’òrgan encarregat de vetllar pel compliment del Conveni Europeu de Drets Humans en els 47 estats membres del Consell d’Europa. Tots ells infructuosos.

L’Institut de Drets Humans de Catalunya ha elaborat un informe en què analitza aquests intents de reforma, centrant-se en l’últim que va tenir lloc durant la Conferència de ministres del Consell d’Europa, celebrada a Brighton, del 18 al 20 d’abril de 2012.Regne Unit, que ostentava en aquell moment la presidència del Comitè, va convocar la conferència amb la intenció de limitar l’accés dels ciutadans al Tribunal a través de la imposició de taxes als demandants i sancions econòmiques per les demandes sense fonament. Un gran nombre d’ong europees van reaccionar davant aquest intent de reforma i des de Catalunya, la Confederació Catalana d’ONG per la Pau, els Drets Humans i el Desenvolupament va enviar una carta a la representació espanyola sol·licitant la seva oposició a les mesures plantejades per Regne Unit, ja que suposarien disminuir la protecció de les víctimes de violacions de drets humans, en restringir l’accés al Tribunal.

Finalment, les mesures aprovades en la Declaració de Brighton no han retallat significativament aquest accés però tampoc han ajudat a alleugerir la sobrecàrrega de treball del Tribunal. Els 47 estats membres del Consell d’Europa van acordar una declaració que, tot i contenir algunes mesures positives com que els jutges nacionals puguin sol·licitar assessorament als jutges europeus, no dóna solució a les dificultats del Tribunal per fer front a l’alt nombre de demandes que se li plantegen. Entre les decisions adoptades destaca el fet que les reparacions econòmiques a les víctimes de violacions de drets humans dictades per les sentències del Tribunal passaran de ser controlades i exigides pel Comitè de Ministres al control dels propis estats membre, victimaris d’aquesta mateixa violació.

Tal com conclou l’informe «El Tribunal és un mecanisme molt important per assegurar la protecció dels drets humans i així ho ha estat fent fins ara. Afegir nous criteris d’admissibilitat de demandes significa restringir el dret dels individus al rescabalament dels seus drets consagrats en el Conveni Europeu de Drets Humans. Estimem que les reformes haguessin hagut d’anar encaminades a garantir un millor compliment del Conveni en l’àmbit nacional; i en el reforçament de la vigilància del compliment de les sentències del Tribunal per part del Comitè de Ministres del Consell d’Europa».